|
Ocena samochodu: Fiat Grande Punto
nadwozie:
HATCHBACK 5 drzwiowy
generacja:
2006-2011
rodzaj silnika:
benzynowy
pojemność silnika:
1368
rodzaj:
osobowy
wersja:
1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me
rok produkcji:
2009
przebieg:
35000
ocenia:
nowy
kierowca od lat:
16
miał dotychczas:
5
samochodów
czy warto kupic ten model:
TAK
Ocena szczegółowa
Prowadzenie
Prowadzenie – układ kierowniczy, hamulcowy, skrzynie biegów, widoczność
4.00
Silnik
Silnik – moc, osiągi, przyspieszenie, elastyczność, głośność, niezawodność
5.00
Komfort jazdy
Komfort jazdy – przestrzeń z tyłu i z przodu pojazdu, fotele kierowcy i pasażerów, wyciszenie pojazdu, wygodę podróżowania, ergonomię, wentylację, klimatyzację, ogrzewanie
4.00
Jakość i awaryjność
Jakość i awaryjność – jakość wykończenia wnętrza i karoserii, jakość użytych materiałów, niezawodność urządzeń, częstość drobnych i poważnych usterek, koszty napraw w stosunku do kosztów bieżącej eksploatacji
3.00
Zużycie paliwa:
średnie spalanie po mieście:
7.0 [l/100km]
średnie spalanie w trasie:
6.0 [l/100km]
Wady:
stukanie zamków w drzwiach i odbojów
tylnych amortyzatorów w niskich
temperaturach
wyciszenie w niskich temperaturach
brudząca się przepustnica
za duża siła wspomagania kierownicy
Podsumowanie:
Warto
Jeśli ktoś potrafi przymknąć oczy na stukające zamki w drzwiach, stukające gumowe odboje tylnych amortyzatorów, które eliminuje się przez smarowanie średnio co 6 m-cy, to naprawdę będzie zadowolony.
Jedno z ładniejszych aut w swojej klasie, charakteryzujące się bardzo (jak na klasę) przestronnym wnętrzem, dość twardym zawieszeniem i naprawdę elastycznym silnikiem, zużywającym przyzwoite ilości paliwa.
Minimalne zużycie w trasie z włączoną klimą to 5 l. na dystansie ok 200km - ale prędkość przelotowa w okolicy 70-80 km/h. Jazda mieszana (45 trasa/65 miasto) - czyli moja na co dzień - to zużycie 6,5 do 7,1 l. w zimie.
Nie było nigdy problemu z odpaleniem silnika nawet w największe mrozy. Osiągi do spokojnej jazdy wystarczą, ale gdybym miał teraz kupić, to zdecydowanie mocniejszą wersję.
Zeszłej zimy okazało się że odma była pęknięta i to było powodem brudzenia przepustnicy, w konsekwencji falowania obrotów i gaśnięcia silnika na wolnych obrotach. Tej zimy nie ma problemów z falowaniem obrotów.
Skrzynia biegów - biegi wchodzą dobrze choć z wyczuwalnym oporem. Zdarza się przy redukcji, że 4 wejdzie z chrobotem jakby nie było synchronizacji, albo nie za dobrze ona działała. Co ciekawe nie ma tego problemu przy innych bigach zarówno w górę jak i w dół.
Bardzo lekko i płynnie pracuje pedał sprzęgła.
Hamulce - biorą wysoko i zdecydowanie, zalecana duża precyzja dawkowania.
Układ kierowniczy niestety jest mało precyzyjny, przez co autem jeździ się trochę jakby oderwanym od drogi - za duża siła wspomagania. To powoduje, że opcja City u mnie jest niewykorzystywana w ogóle. Lepiej (tzn. bardziej stabilnie, jakby przyklejone do drogi) prowadzą się Focus II i i30. Odczuwalne zwłaszcza po przesiadce z Punto. Ale one mają wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. A to inna bajka.
Zawieszenie twarde, sztywne ale dość głośne. Cichsze niż w Focusie II, ale głośniejsze niż np w i30.
Deska rozdzielcza zwłaszcza w wersji Estiva B&M wygląda naprawdę dobrze. Pas biegnący przez cała deskę ma fakturę plecionki/karbonu, jest miękki i przyjemny w dotyku. Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów są obszyte bardzo przyjemną w dotyku skórą. Radio fabryczne brzmi całkiem przyzwoicie, lepiej niż we wspomnianym Focusie i i30.
Trochę za mały zakres regulacji kierownicy w poziomie, albo ja mam za krótkie ręce;)
Wyciszenie wnętrza dobre, lepsze niż w Focusie II, gorsze niż w i30. Niestety, z uwagi na twarde plastiki im chłodniej tym głośniej.
Gdyby m nie potrzebował większego, kupiłbym jeszcze raz Grande Punto ale tym razem mocniejsze.
Polecam
|
|