Ocena samochodu: Opel Astra

nadwozie:
KOMBI 5 drzwiowy
generacja:
III 2004-2007
rodzaj silnika:
diesel
pojemność silnika:
1248
rodzaj:
osobowy
wersja:
III 1.3 CDTI Enjoy
rok produkcji:
2006
przebieg:
135000
ocenia:
zzzyz
kierowca od lat:
16
miał dotychczas:
7 samochodów
   ocena łączna:

4.00

   czy warto kupic ten model:
TAK



Ocena szczegółowa
Prowadzenie
Oceny prowadzenie
4.00
Silnik
Oceny silnik
4.00
Komfort jazdy
Oceny komfort jazdy
4.00
Jakość i awaryjność
Oceny jakość i awaryjność
4.00
Zużycie paliwa:
Rodzaj paliwa:
Zużycie paliwa - olej napędowy
średnie spalanie po mieście:
6.5 [l/100km]
średnie spalanie w trasie:
5.5 [l/100km]
Zalety:
zaleta
Zawieszenie - odporne na nasze drogi
zaleta
Umiarkowane opłaty (OC - pojeność)
zaleta
Rozsądne spalanie (chociaż cudów nie ma - wersje 1.7 i 1.9 palą tyle samo/niewiele więcej)
zaleta
Silnik - dobry fiatowski diesel jak na tę pojemność radzi sobie nieźle, niezła kultura pracy, na łańcuchu (jednak przy pełnym obciążeniu + 400 l box na dachu - co zdarza mi się sporadycznie - daje radę, ale...)
zaleta
w kombiaku - dość funkcjonalny i pojemny samochód (chociaż przy 5 osobach ciasnawy)
Wady:
zaleta
Brak wskaźnika temperatury na desce (kosztowało mnie to uszczelkę pod głowicą)
zaleta
Brak schowków w desce, czy choćby uchwytu na kubek
zaleta
Zimą - bez dodatkowego ogrzewania/grzłki elektrycznej w nagrzewnicy /była oferowana jako dodatek - nie mam, auto z rynku wtórnego/ długo trzeba czekać na ciepło, a gdy od razu chce się grzać nie czekając na nagrzanie się silnika - spalanie ostro idzie w górę
zaleta
Dostępność (poza ASO) i ceny (w ASO i poza) niektórych części zamiennych /w porównaniu z astrą G ceny niemalże +100%, np. piasty z łożyskiem i czujnikiem ABS ca 600 zł/szt, nie licząc chińszczyzny/
zaleta
Mizerna jakość niektórych podzespołów (np. chłodnice, intercóoler)
Podsumowanie:

Jeśli pogodzisz się z wadami, dostrzeżesz przewagę zalet.

Można się zgodzić, że silnik jest relatywnie mały jak na ca. 1300 kg masy własnej. Zależy od temperamentu kierowcy, auto z pewnością nie dla rajdowca, ale i nie dla "dziadka w kapeluszu". Mimo to silnik dobry i wystarczający - trzeba się przyzwyczaić i nauczyć wykorzystywać te 90KM, można jeździć przyjemnie, dość żwawo i oszczędnie. Trzeba trzymać się obrotów powyżej 2000 (co trochę rekompensuje koniecznosć pokonywania "turbodziury" w porównaniu z większymi dieslami - jeśli jadą obok siebie 2 astry H w dieslu, ta, która "odjeżdża" szybciej to 1.3, dopiero potem 1.7 czy 1.9 nadrabiają dystans). Przyjemnie jest do 120 km/h, powyżej dość głośno. Awaryjność na niskim poziomie. Niestety, wymiana uszczelki pod głowicą (zimą w trasie zrobiła się "firanka" z lodu przed kratami chłodnic, silnik z lekka sie przegrzał, czego nie nie zasygnalizowała kontrolka na desce ani wskaźnik, którego nie ma - tydzień później okazało się, że padła uszczelka). Stopka intercoolera przetarła rdzeń chłodnicy (podczas szybkiej jazdy pęd powietrza dociska stopkę do rdzenia, pod wpływem drgań trą o siebie). W ogóle mizernej jakości fabryczna chłodnica, chłodniczka intercoolera i skraplacz klimy (ten ostatni został poskładany w całość metodami, hmm, chałupniczymi, bo dosłownie listwy mocujące rozłaziły się na poszczególne elementy)- to wszystko widoczne po 4 latach (wyroby OE pewnej firmy na D. - zamiennik chłodnicy /"podróba"/ renomowanej marki dużo lepiej wykonany Ceny części - średnie do dość wysokich, co staje się powoli standardem (zwykle duża różnica w stosunku do Astry G - czasami dochodzi do 100%). Zawieszenie dość pancerne na tle konkurencji: drążki kierownicze /110 tkm/, amorki tył /100 tkm/, łączniki stabilizatora /130 tkm/, reszta jeszcze nie wymaga ruszania, więc raczej duży plus. Mimo serwisów zalecanych co 30 tys.km - zmieniam olej i filtry co 15 tkm, praktycznie nie bierze oleju (ubywa góra 0,5 l/15 tys. km), jak dotąd brak wycieków itp. Mimo wszystkich wad i niedociągnięć, samochód na solidną "czwórkę z plusem", jednak przewaga zalet nad wadami. Dość, aby być zadowolonym, powodów do wzniosłych peanów z zachwytu nie ma. Ja jestem zadowolony.