Ocena samochodu: Fiat Grande Punto

nadwozie:
HATCHBACK 5 drzwiowy
generacja:
2006-2011
rodzaj silnika:
benzynowy
pojemność silnika:
1368
rodzaj:
osobowy
wersja:
1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me
rok produkcji:
2009
przebieg:
35000
ocenia:
nowy
kierowca od lat:
16
miał dotychczas:
5 samochodów
   ocena łączna:

4.00

   czy warto kupic ten model:
TAK



Ocena szczegółowa
Prowadzenie
Oceny prowadzenie
4.00
Silnik
Oceny silnik
5.00
Komfort jazdy
Oceny komfort jazdy
4.00
Jakość i awaryjność
Oceny jakość i awaryjność
3.00
Zużycie paliwa:
Rodzaj paliwa:
Zużycie paliwa - benzyna
średnie spalanie po mieście:
7.0 [l/100km]
średnie spalanie w trasie:
6.0 [l/100km]
Zalety:
zaleta
niskie zużycie paliwa
zaleta
przestronność
zaleta
jakość montażu
zaleta
jakość fabrycznego audio
zaleta
elastyczność silnika
Wady:
zaleta
stukanie zamków w drzwiach i odbojów tylnych amortyzatorów w niskich temperaturach
zaleta
wyciszenie w niskich temperaturach
zaleta
brudząca się przepustnica
zaleta
za duża siła wspomagania kierownicy
Podsumowanie:

Warto

Jeśli ktoś potrafi przymknąć oczy na stukające zamki w drzwiach, stukające gumowe odboje tylnych amortyzatorów, które eliminuje się przez smarowanie średnio co 6 m-cy, to naprawdę będzie zadowolony. Jedno z ładniejszych aut w swojej klasie, charakteryzujące się bardzo (jak na klasę) przestronnym wnętrzem, dość twardym zawieszeniem i naprawdę elastycznym silnikiem, zużywającym przyzwoite ilości paliwa. Minimalne zużycie w trasie z włączoną klimą to 5 l. na dystansie ok 200km - ale prędkość przelotowa w okolicy 70-80 km/h. Jazda mieszana (45 trasa/65 miasto) - czyli moja na co dzień - to zużycie 6,5 do 7,1 l. w zimie. Nie było nigdy problemu z odpaleniem silnika nawet w największe mrozy. Osiągi do spokojnej jazdy wystarczą, ale gdybym miał teraz kupić, to zdecydowanie mocniejszą wersję. Zeszłej zimy okazało się że odma była pęknięta i to było powodem brudzenia przepustnicy, w konsekwencji falowania obrotów i gaśnięcia silnika na wolnych obrotach. Tej zimy nie ma problemów z falowaniem obrotów. Skrzynia biegów - biegi wchodzą dobrze choć z wyczuwalnym oporem. Zdarza się przy redukcji, że 4 wejdzie z chrobotem jakby nie było synchronizacji, albo nie za dobrze ona działała. Co ciekawe nie ma tego problemu przy innych bigach zarówno w górę jak i w dół. Bardzo lekko i płynnie pracuje pedał sprzęgła. Hamulce - biorą wysoko i zdecydowanie, zalecana duża precyzja dawkowania. Układ kierowniczy niestety jest mało precyzyjny, przez co autem jeździ się trochę jakby oderwanym od drogi - za duża siła wspomagania. To powoduje, że opcja City u mnie jest niewykorzystywana w ogóle. Lepiej (tzn. bardziej stabilnie, jakby przyklejone do drogi) prowadzą się Focus II i i30. Odczuwalne zwłaszcza po przesiadce z Punto. Ale one mają wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. A to inna bajka. Zawieszenie twarde, sztywne ale dość głośne. Cichsze niż w Focusie II, ale głośniejsze niż np w i30. Deska rozdzielcza zwłaszcza w wersji Estiva B&M wygląda naprawdę dobrze. Pas biegnący przez cała deskę ma fakturę plecionki/karbonu, jest miękki i przyjemny w dotyku. Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów są obszyte bardzo przyjemną w dotyku skórą. Radio fabryczne brzmi całkiem przyzwoicie, lepiej niż we wspomnianym Focusie i i30. Trochę za mały zakres regulacji kierownicy w poziomie, albo ja mam za krótkie ręce;) Wyciszenie wnętrza dobre, lepsze niż w Focusie II, gorsze niż w i30. Niestety, z uwagi na twarde plastiki im chłodniej tym głośniej. Gdyby m nie potrzebował większego, kupiłbym jeszcze raz Grande Punto ale tym razem mocniejsze. Polecam