Ocena samochodu: Citroen Xantia

nadwozie:
KOMBI 5 drzwiowy
generacja:
II Break 1998-2001
rodzaj silnika:
diesel
pojemność silnika:
1997
rodzaj:
osobowy
wersja:
II Break 2.0 HDI Excl.
rok produkcji:
1999
przebieg:
315000
ocenia:
Barko
kierowca od lat:
12
miał dotychczas:
2 samochody
   ocena łączna:

4.75

   czy warto kupic ten model:
TAK



Ocena szczegółowa
Prowadzenie
Oceny prowadzenie
5.00
Silnik
Oceny silnik
5.00
Komfort jazdy
Oceny komfort jazdy
5.00
Jakość i awaryjność
Oceny jakość i awaryjność
4.00
Zużycie paliwa:
Rodzaj paliwa:
Zużycie paliwa - olej napędowy
średnie spalanie po mieście:
7.0 [l/100km]
średnie spalanie w trasie:
5.5 [l/100km]
Zalety:
zaleta
Komfort podróżowania. Zawieszenie hydropneumatyczne nieprawdopodobnie dobrze tłumi nierówności terenu, zapewniając przy tym świetną przyczepność do podłoża. Komfort podróżowania wyższy niż oferowany przez niejeden samochód wyższego segmentu
zaleta
Automatyczna korekta prześwitu. System samopoziomujący samochód, zapewnia utrzymywanie stałego prześwitu niezależnie od obciążenia. Obciążenie maksymalne, a nawet ponad miarę nie pogarsza komfortu podróżowania. Nawet przeciążona Xantia wygląda tak jakby wiozła powietrze :)
zaleta
Regulacja prześwitu. Możliwość podniesienia samochodu (2 poziomy w górę), niezależnie od obciążenia, przy pokonywaniu nierówności terenu, nieosiągalnych dla większości aut osobowych o podobnym rozstawie osi. Samochód można też opuścić prawie na ziemię, co może utrudnić lub wręcz uniemożliwić założenie blokady na koła :) czy holowanie. Uniemożliwia też dostęp do podwozia
zaleta
Kultura pracy silnika. Elastyczny silnik i świetne wygłuszenie w zestawieniu z komfortowym zawieszeniem wpływa na brak odczuwania prędkości nie tylko na autostradzie, ale nawet na drogach o kiepskiej nawierzchni. Stosunkowo niewielkie zużycie paliwa przy zapewnieniu dynamiki
zaleta
Znakomita wentylacja. Samochód szybko się nagrzewa w zimie a z szyb błyskawicznie usuwana jest para. Nigdy nie miałem zaparowanych szyb, chyba, że pomyłkowo przełączyłem na wewnętrzny obieg powietrza :)
Wady:
zaleta
Denerwujące jest pojawianie się wycieków płynu LHM na powierzchni zbiornika. Wynika to głównie z wieku. Po kilku, kilkunastu latach, plastikowy zbiornik ulega odkształceniu i uszczelka przestaje dobrze przylegać.
zaleta
Zwarcia i przerwy w dopływie prądu do elementów ruchomych: drzwi i klapy bagażnika, które czasem mogą się pojawić a wynikają z załamania wiązki kabli. Pojawiają się też problemy z oświetleniem wnętrza kabiny - przerywanie światła
zaleta
Drobne niedomagania elektryki. np. co jakiś czas muszę "wygaszać" kontrolkę Airbag, która nie wiadomo z jakich przyczyn (coś na stykach przestaje kontaktować) wciąż mruga sygnalizując niesprawność
zaleta
Pompa LHM. Podobno często wysiada i zaczyna cieknąć. U mnie wymieniłem raz pompę, ale to dlatego, że któryś z mechaników niewłaściwie założył pasek wielorowkowy, który się zerwał i ją uszkodził.
zaleta
Trudno mówić o innych częstych usterkach. W 12 letnim samochodzie z przebiegiem ponad 316 tys km wymieniłem już wiele podzespołów (pasek rozrządu, sprzęgło, alternator, pompa wspomagania, tłumiki), ale wynika to raczej z naturalnej eksploatacji
Podsumowanie:

Komfort za grosze

Ponadczasowa sylwetka pozwala cieszyć się Xantią nawet teraz po 11 latach od zakończenia produkcji i prawie 20 od jej rozpoczęcia. Samochód pozwala wyróżnić się w tłumie. Jest zgrabny, proporcjonalny. Nawet dzisiaj wygląda nowocześnie i dynamicznie. Nie było miejsca na wymienienie kolejnej zalety jaką jest niewątpliwie świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Podwójnie cynkowane blachy zapewniają wieloletnią eksploatację bez garażowania. Bagażnik ma sporą przestrzeń, której nie zabierają nadkola obecne w tradycyjnych samochodach, ze względu na mniejsze gabaryty zawieszenia jakie zapewnia system hydropneumatyczny. Wspomnieć też należy o stosunkowo tanim serwisowaniu. Koszty podzespołów są zadziwiająco niskie :)